Хто такий герой і який шлях він має пройти? Які риси характеру повинен мати та які вибори робити, щоб називатися героєм? Ці питання турбували композиторів різних часів. Бетховен надихався подіями Французької революції кінця XVIII століття та першими кроками Наполеона, котрий брався впровадити ідеї свободи, рівності й братерства в життя. Композитор німецького походження, що тривалий час працював в Україні та росії, Рейнгольд Глієр бачив втілення героїчного в образі запорізьких козаків. А український композитор Євген Станкович створював свою «Героїчну» симфонію у часи совіцького застою, та всупереч панівній пропаганді його героїзм — у стійкості, вірності, послідовності.
I відділ
Л. Бетховен (1770–1827) – Симфонія № 3 «Героїчна» Es–dur, ор. 55
I. Allegro con brio
II. Marcia funebre. Adagio assai
III. Scherzo. Allegro vivace – Trio – Scherzo
IV. Finale. Allegro molto – Poco Andante – Presto
II відділ
Є. Станкович (нар. 1942) – Симфонія № 2 «Героїчна»
для великого симфонічного оркестру
І. Allegro
II. Largo molto
ІII. Moderato
Р. Глієр (1875–1956) – Симфонічна картина «Запорожці» F–dur, ор. 64